Salgsbetingelser

A) Generelle salgsbetingelser

1. Disse generelle salgsbetingelser, heretter «GSB», definerer
forretningsvilkårene og betingelsene mellom Creaco AS, og enhver godkjent
kunde, heretter «klient» eller «kunde».

2. Avvik fra disse GBS skal bare ha effekt om de er bekreftet i skriftlig form
av Creaco AS. Disse GSB overstyrer enhver annen kjøpsavtale foreslått av
klienten eller Creaco AS med mindre det er spesifikt nevnt i kjøpsavtale.

3. Med force majeure forstås enhver omstendighet på grunnlag av hvilke
oppfyllelse av avtalen ikke lenger med rimelighet kan kreve av klienten,
inkludert ethvert tilfelle av krig, opprør, pandemi, forbud pålagt Creaco av en
tredjepart, spesielt når den er forårsaket av konflikt med industrielle og
immaterielle rettigheter, eksport/importforbud, mangel på råvarer og energier,
streik, brann og andre ulykker.

4. Creaco AS har rett til å suspendere oppfyllelsen av avtalen eller å
kansellere hele eller deler av avtalen ved force majeure fra sin side uten å
være forpliktet til å betale klienten oppreisning.

5. Creaco AS reserverer seg rette til å modifisere disse GBS til enhver tid.
Enhver ny GSB er bindene for klienten så for de er vurdert å ha mottatt meling
om det samme. Den aktuelle versjonen av GSB kan alltid finnes på nettsiden
(www.creaco.no).

6. I tilfellet av brudd på de GSB av enhver gitte klient, reserverer Creaco AS seg
rettigheten til å terminere den kommersielle relasjonen med umiddelbar
virkning, og suspendere enhver forsendelse av gods.

7. For å forstå hvordan vi samler og prosesserer dine personlige data i
relasjon til Creacos tjenester, vennligst sjekk vår personvernerklæring,
tilgjengelig på www.creaco.no .



B) Aksept av bestillinger



1. Produkter distribuert av Creaco er ment å brukes til reklame- og/eller
reklameformål og skal ikke selges til forbrukere og/eller brukere med mindre
det er spesifikt avtalt skriftlig. Creaco er fritatt for ethvert ansvar
og/eller sanksjon i tilfellene varene brukes av tredjeparter til andre formål
enn de som er nevnt ovenfor.

2. Alle prøvebestillinger vil bli fakturert kunden.

3. Alle bestillinger må bekreftes enten gjennom innsending på nettsiden eller
via e-post. Enhver annen form for innsending av bestilling vil ikke anses som
gyldig.

4. Priser som belastes vises på nettsiden eller i mottatt tilbud, og er gyldige
frem til neste prisoppdatering eller tilbudets gyldighetsdato.

5. Varer leveres i god tro om at de ikke bryter med lover om immaterielle
rettigheter eller forskrifter angående produkt- og materialsikkerhet.

6. For ethvert land der Creaco AS ikke har jusidisk enhet (og derfor ikke er
ansvarlig for importprosessen), vil tilpassede kostnader, importavgifter og
interne logistikkprosesser være kundens ansvar med mindre annet er avtalt.
Tilsvarende vil overholdelse av nasjonale forskrifter, samsvarsregler, sertifiseringskrav
og lokale lover også være kundens ansvar.

7. Ved å bekrefte en bestilling aksepterer kunden Creacos betingelser for salg,
levering og betaling. Enhver ineffektivitet av spesielle forhold har ingen
innvirkning på effektiviteten til de andre forholdene.

8. De kommersielle tilbudene som presenteres på nettsiden, e-poster, brosjyrer
eller kataloger er ikke-bindende og kan trekkes tilbake av Creaco når som
helst. Creaco vil ikke være bundet av noen ordre før en ordrebekreftelse er
utstedt.

9. Med utstedelse av en ordrebekreftelse har ikke kunden rett til ensidig å
kansellere ordren med mindre den konfigurerer situasjoner der et krav
aksepteres.

10. Kunden garanterer at ansatte eller representanter som legger inn
bestillinger på hens vegne er autoriserte enheter.



C)
Ordreoppfyllelse



1. Artikler som vises i kataloger (i fysiske og digitale versjoner) og
nettsiden kan presentere små endringer i form eller farge uten forvarsel.

2. Creaco forbeholder seg retten til ikke å utføre umiddelbar tilfredsstillelse
av bestillinger på grunn av kundens manglende oppfyllelse.

3. Antatte leveringsdatoer er ikke-bindende siden frakt utføres av
tredjeparter.

4. Leveranser vil bli utført av våre vanlige transportbyråer. Creaco vil ikke
holdes ansvarlig for eventuelle forsinkelser eller feil etter at varene er
sendt fra våre lagre. Derfor, selv når fraktkostnader er påtatt av Creaco,
reiser aller varer på kundens egen risiko.

5. Bestillinger behandlet på nett vil vise gjeldende priser. Frakt kan
tilkomme. Disse kostnadene er bindende, med mindre bestillingen må manipuleres
med substraksjon eller tillegg av varer eller må pakkes i et annet format enn
standarden.

6. Creaco har ikke noe ansvar for bruken av logoer/design på sine handlede
produkter (trykt eller ikke av Creaco). Klienten er eneansvarlig for at logoen eller
designet er i samsvar med det nasjonale juridiske rammeverket og i samsvar med
eventuelle eksisterende immaterielle rettigheter.

7. Antall ikke-tilpassede produkter kan variere med opp til 3% (overskudd eller
mislighold) i henhold til kundens bestilling. De ikke-tilpassede bestillingene
vil bli fakturert i nøyaktig bestilt antall av klienten.

8. Avvik i mengden av ikke-tilpassede produkter opp til 3% vil ikke være
gjenstand for noen form for kompensasjon fra Creaco til kunden, da disse
avvikene forstås som markedsstandard.



9. Størrelsesinformasjon i kataloger og på nettsiden til Creaco skal forstås
som omtrentlige mål og kan endres. Materiale, farge, design, teknisk tilstand,
emballasje av enkeltvarer samt størrelse og type emballasjeenheter kan endres
gjennom året. Alle disse endringene er ingen grunn for krav selv om det vil
være avvik innenfor samme leveranse.

10. Kjøpsavtalen er realisert ved skriftlig ordrebekreftelse fra Creaco.
Ordrebekreftelsen utstedes ved innsending av bestilling på ikke-tilpassede
produkter og ved mock-up-godkjenning på tilpassede produkter. Dersom kunden
kansellere eller endrer bestillingen etter at ordrebekreftelsen er utstedt, er
de forpliktet til å betale hele verdien av produktet, tilpasning og
transportkostnader som er til stede ved bestillingen.



D)
Aksept av reklamasjon og returer



1. Klager aksepteres kun når de sendes via e-post. Klager som sendes inn via
telefon eller i møter ansikt til ansikt vil ikke bli akseptert.

2. Reklamasjoner aksepteres kun ved innlevering 10 dager fra dagen for mottak
av varene. Etter denne perioden anses bestillingen som akseptert.

3. Retur av varene aksepteres kun hvis henting er forespurt innen 10 dager
etter mottak av varene. Retur av varene skal alltid gjøres gjennom Creacos
transportselskaper. Retur av varer ved bruk av andre transportkanaler vil ikke
bli akseptert.

4. Returvarer må sendes tilbake i originalemballasjen. Henting av returnerte
varer må skje på den opprinnelige leveringsadressen.

5. Klager på ødelagte pakker vil kun bli akseptert dersom de er inkludert i
kurerens leveringskvittering. Det er kundens ansvar å inspirere varene når de
er levert.

6. Klager på manipulerte og/eller tilpassede gjenstander vil ikke bli akseptert
dersom manipulasjonen/tilpasningen ikke er utført av Creaco. Det er kundens
ansvar å undersøke varene som mottas uavhengig av leveringssted, før enhver
manipulasjon eller tilpasning.

7. Ansvaret for å fremlegge bevis som opprettholder aksept av en klage kan
tilskrives kunden. Med bevis forstås foto- eller videoopptak av de skadede
produktene eller innsamling av prøver av dem. I tilfelle eksplisitt forespørsel
fra Creaco, har klienten ansvaret for å gjøre hele den klagede bestillingen
tilgjengelig for innsamling. Manglende overholdende av disse forpliktelsene
fører til at klagen ikke godtas.

8. Ved ufullstendig bestillinger kan Creaco erstatte de manglende varene ved
hjelp av samme fraktmetode som ble brukt i den opprinnelige bestillingen og er
ikke under noen omstendigheter forpliktet til å bære eventuelle kostnader
knyttet til ekspressfrakt.

9. Klager på forsinkelser på ordregjennomføringen vil bare bli akseptert hvis
forsendelsen av varene tar mer enn 48 timer mer enn det som var etablert på
tidspunktet for ordregodkjenningen (for både ikke-dekorerte og dekorerte
bestillinger – merk at godkjenningen av dekorerte bestillingen tar plass på
korrekturgodkjenningsstadiet).

10. Reklamasjoner på skadet eller manglende gods gjennom transportprosessen fra
tredjepart vil kun bli behandlet dersom hendelsen er meldt på følgeseddelen til
transportselskapet ved varemottak hos oppdragsgiver. I disse situasjonene vil
Creaco ikke bære noe ansvar, men vil kun fungere som støtteenhet mot innhenting
av kompensasjon fra transportselskapet.

11. Varer som ikke leveres på grunn av kundens fravær på leveringsadressen,
betales fullt ut uten unntak. Ytterligere fraktkostnader som genereres av disse
fraværende belastes i sin helhet til kunden.

12. Delvis retur av varer kan føre til en revisjon av prisene og
transportkostnadene som ble belastet da bestillingen foretatt, i henhold til
beløpende som faktisk er kjøpt av kunden.

13. I tilfellet av returnerte varer som ikke er gjenstand for en godkjent
klage, vil fraktkostnader (til og fra) bli belastet kunden, samt et gebyr for
varemanipulering (59kr for hver pakke som returneres).

14. Eksistensen av en klage gir ikke kunden noen form for rett til å utsette
forfalt betaling av den originale fakturaen. Potensielle kreditnotaer generert
av klager har samme økonomiske vilkår som den opprinnelige fakturaen, noe som
betyr at kunden først betaler i din helhet fakturaen og drar fordel av
kreditnotaeffekten etterpå.

15. Kunden har rett til, etter uttrykkelig krav, å bli betalt på et generert
kreditnotabeløp. Med mindre dette er eksplisitt bedt om av kunden, vil
kreditnotaer generere en reduksjon på den åpne beløpet til kunden.

16. Ethvert ansvar på grunn av klager fra en klient vil alltid være begrenset
til det fakturabeløpet som er knyttet til klagen. Creaco vil aldri være
ansvarlig for noen kommersielle skader, følgeskader eller indirekte tap
generert av en mangelfull ordre til kunden.

17. Den generelle garantien for varene kommersielt plassert er på 6 måneder.



E)
Fakturerings- og betalingsbetingelser



1. Kunder kan ha rett til en kredittgrense. I ethvert øyeblikk av året
forbeholder Creaco seg retten til å endre kredittgrensen til enhver klient.
Disse endringene vil være gjenstand for eksplisitt kommunikasjon per mail til
klienten.

2. Fakturaer utstedes med avtalt periodisitet og sendes til de postadressene oppdragsgiver
har oppgitt. Det vil ikke bli utstedt fysiske fakturaer.

3. Fakturaer er underlagt merverdiavgift og andre avgifter i henhold til
skattereglene i lander der de er utstedt.

4. Betalinger skal skje frem til forfallsdatoen som er angitt på fakturaene.

5. Forfalt gjeld er underlagt forsinkelsesrenter med en månedlig sats på 3%.
Rentene vil bli belastet gjennom debetsedler som belastes på månedlig basis
mens gjelden er åpen for å bli rettet.

6. Eventuelle kostnader knyttet til kredittinndrivelse av tidligere gjelder
(eksempelvis advokater, rettskostnader, kredittforsikring osv.) vil bli
belastet den respektive kunden.

7. Creaco har rett til å kreve forskuddsbetaling.

8. Creaco vil ikke påta seg noen form for kostnader knyttet til
bankoverføringer. Derfor blir betalingene gjort av klienter regnskapsført til
nettoverdiene mottatt på en av bankkontoene til Creaco.

9. Creaco har rett til å suspendere leveranser til klienter når som helst
dersom noen av betalingsnormene ikke er oppfylt. Creaco er rettmessig eier av
varene frem til kunden har betalt for bestillingen.

10. Alle prisene presentert i kataloger, brosjyrer og nettsider er ikke
inkludert mva. Merverdiavgift vil alltid bli presentert på fakturaer.



F)
Produkttilpasning



1. Antallet tilpassede produkter kan variere med opptil 3% (overskudd eller
mislighold) i henhold til kundens bestilling. De tilpassede bestillingene vil
bli fakturert i den nøyaktige mengden av varene som er produsert.

2. Avvik i mengden av de tilpassede produktene opp til 3% vil ikke være gjenstand
for noen form for kompensasjon fra Creaco til kunde, da disse avvikene sees på
markedsstandarder.

3. Tilpassede nominative bestillinger (hvor hver vare vil ha en individuell og
nominell dekorasjon) vil ha et nøyaktighetsforhold på 100% i forhold til den
innsendte bestillingen av kunden.

4. Alle kunstverk (mock-ups / e-proofs / korrekturer) må godkjennes formelt av
klienten via e-post eller gjennom nettsiden. Uten den formelle godkjenningen
vil ingen krav om forsinkelsen bli godkjent.

5. Alle kunstverk kan ha 10% avvik i posisjonering/plassering på det endelige
trykket.

6. Creaco garanterer ikke eksakt PMS-fargeutskrift, spesielt når det
lages på gjenstander med andre farger enn hvit.

7. Logoen eller designet som skal trykkes på varene må leveres i
digitalt vektorformata som kan redigeres med Adobe Illustrator (.ai) dataprogrammer.
Ellers vil kostnadene for utarbeidelse av logodesign og digitaliseringsarbeid
belastet kunden i henhold til kostnadene som vises på nettsiden.

8. Tilpassede produkter kan ha en annen emballasje enn ikke-tilpassede
produkter uten forutgående varsel. Forespørsler om spesialemballasje skal kreves
skriftlig og kan ha ekstra kostnader.

La oss skape magi, sammen!